Puerto Jimenez

06/04/2012 - 11/04/2012

Hello,

Allereerst sorry voor ons late 1 april-mop in de vorige blogpost! Er waren een paar mensen er blijkbaar echt mee weg! Wees gerust, dit zal ons klein geheimpje blijven.

Verder zijn we dus vanuit Boquete naar Costa Rica en meerbepaald Puerto Jimenez getrokken! Dit liep niet van een leien dakje aangezien we op 'Holy Friday' aan het reizen waren. In Panama was dit geen enkel probleem en de bussen reden normaal. In Costa Rica daarentegen reed er geen enkele bus. Dus zaten we vast aan de grens. Gelukkig passeerde er een taxi en wou deze ons voor een goede prijs tot aan de volgende stad brengen, Neily genaamd. We raakten niet tot aan ons doel, Puerto Jimenez, maar probeerden er, zoals altijd, het beste van te maken. Moeilijk wel wanneer je ronddwaalt in een dodenstad.

Neily: Perziken met tonijn smaken ook hier!

Er was geen kat op de baan en er was dan ook bijna geen mogelijkheid om iets te eten. Gelukkig was de supermarkt wel open. Hier zagen we dan ook direct de prijzen van voeding en drank. Bier is hier duurder dan bij ons. Ongeveer 1.5euro in de supermarkt en ongeveer 3euro voor een pintje op cafee (sorry, er zijn geen kapkes op da klavier hier). Dat is een beetje te veel van het goede als je weet dat Nicaragua er aan zit te komen en dat het bier goedkoop en de rum er goddelijk is! We bedachten ons dus direct dat we hier snel zouden weg zijn en enkel op het einde van de reis terugkomen naar Costa Rica om het vliegtuig vanuit San Jose te nemen, naar ons Belgenlandje natuurlijk. Wat wel nog op het menu stond eerst, was Puerto Jimenez. Dit is te ver in het zuiden van Costa Rica gelegen om achteraf nog te komen bezoeken. We stonden een uur te vroeg op om onze bus te halen aangezien we geen weet hadden van het tijdsverschil tussen Panama en Costa Rica. Wat resulteerde op een uur langer wachten op de bus. Daarna vertrokken we richting Puerto Jimenez.

Het rustige strand.

Ara's vlak boven ons hoofd.

Puerto Jimenez was in een woord: Fenomenaal! Het is gelegen aan het strand, het water is bijna zo warm als badwater, er is overal weelderige natuur, de toekans en ara's zitten in de bomen rond het voetbalveld, er zijn goede restaurantjes, ... Stel je gewoon dit voor: Je ligt op een strand met palmbomen achter u. In die palmbomen zitten ara's rond te springen terwijl je voor u de zee ziet met aan de andere kant terug land met overal bomen. Ondertussen ruik je de geur van verse zeevruchten die gebakken worden in een restaurantje op het strand. Je hebt niks maar dan ook niks te doen, ... buiten af en toe eens af te koelen in de zee en, als je dat dan al wilt, ook eens af en toe een frisbeeke te gooien. Wel, ... zo was ons verblijf daar ongeveer. :-)

Een echt jungledorp.

Ook zijn we vanuit Puerto Jimenez naar het nationale park 'Corcovado' getrokken voor een dagje. We kunnen gerust zeggen dat dit een van de beter dagen was van onze vakantie. We begonnen de dag om 5uur 's morgens waarna we rond 6uur in de laadruimte van een camion kropen voor een 2.5uur durende rit naar de ingang van het nationale park.

Ons vervoer naar nat. park Corcovado; 5 uur in totaal!!

Bij onze aankomst zagen we een gigantisch strand met een pracht van een regenwoud achter, de scene voor een avonturenfilm zeg maar. De golven op dit strand waren trouwens hallucinant, echt kleine tsunami's. We stapten ongeveer 1uur langs het strand tot we aan de ingang van het park kwamen. Onderweg hadden we al mogen gluren naar aapjes en ara's. De aapjes waren van het soort gelijk Marcel van Ross van Friends. ... Allee de kenners van Friends weten wel welke soort we bedoelen. Voor diegene die thuis zijn in aapjes, awel, het zijn dus Kapucijnaapjes. Echt schattige beestje waren dat. We zagen een moederke met een jongske op haar rug. Echt schattig! Allee kan zijn dat het ook een manneke was. Het is niet da wij de grote experts zijn hoor.

De allerschatigste aapjes.

Wondermooie jungle vlak aan het strand.

Daarna aangekomen aan de ingang van het park stapten we verder op het pad dat door het regenwoud ging. We werden getrakteerd op nog meer aapjes van verschillende soorten. We zagen everzwijnen. Ook zagen we miereneters, heel hoog in de bomen en een eentje dat zelfs het lef had om tot bij ons te komen snuffelen.

De miereneter.

We hoorden ook brulapen maar dachten dat het puma's waren en Veerle ging er in tegenstelling tot ons verhaal als een speer vandoor. Ze was niet op haar gemak en wou dan ook geen seconde langer in de buurt blijven van die geluiden. Bij onze terugkomst wou Thijs eens zien hoe groot die golven hier nu waren van dichtbij en hij verschoot zich een ongeluk toen hij een van die monstergolven op zich af zag komen.

Thijs heeft schrik van de hoge golven!

We kwamen 's avonds moe maar voldaan toe in ons hostal en vielen als een blok in slaap.
Na onze leuke tijd in Puerto Jimenez besloten we direct door te reizen naar Nicaragua met een tussenstop in Liberia waar we sliepen en aten. We zaten die dag maar liefst 12uur in de bus en dit was al lang geleden hoor.

En nog een stempel...

Verder zitten we momenteel in Nicaragua en de prijzen zijn hier al veel aangenamer alhoewel we in het 'dure' Nicaragua zijn momenteel.
Dit belooft een prachtig land te worden met nog mooie verhalen, dus blijf lezen. Wij beginnen bijna onze laatste maand!